torstai 21. helmikuuta 2013

Rohkeus rocks!




Mitä sinulle tarkoittaa sana rohkeus? Minkälainen on mielestäsi  rohkea ihminen?
Määritelmiä näille lienee yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Joskus on hämmästyttävää, kuinka eri ihmiset todellakin näkevät saman asian täysin eri tavoin. Rohkeus voi yhdelle olla todella positiivinen ja voimaannuttava sana, kun taas jollekin toiselle se voi herättää negatiivisia tunteita, pelkoa tai ahdistusta.

Minulle sana rohkeus on hyvin läheinen. Tänä päivänä se on yksi tärkeimmistä elämänarvoistani ja asia, jota ilman en voisi elää.

Aina ei kuitenkaan ole ollut näin. Menneisyydessäni minulla oli pelkoja vaikka muille jakaa, pelkäsin lähes kaikkea mahdollista. Nyt, kun katson taaksepäin, näen, kuinka kaikki ne pelot ovat muovanneet elämääni. Jätin todella paljon asioita tekemättä ja kokemuksia kokematta koska pelkäsin. Olin huonoissa ihmissuhteissa ja epämukavissa tilanteissa vain siksi, että en uskaltanut olla täysin rehellinen itselleni ja lähteä eteenpäin. Pidin muita ihmisiä epämukavissa tilanteissa siksi, että en uskaltanut olla rehellinen heille.

Nykyään on vaikea uskoa, että joskus olen voinut olla noin pelokas, kun tänä päivänä koen olevani aikamoisen rohkea. 

Mitä tapahtui tässä välissä?
No, jossain vaiheessa päätin muuttaa pois suomesta ulkomaalaisen poikaystäväni luokse. Kaikki oli mietitty valmiiksi ja muuton piti olla lähestulkoon unelmien täyttymys, mutta asiat menivätkin sitten hieman toisella tavalla kuin olin kuvitellut.  
Parin kuukauden kuluttua uudessa maassa  jouduin kotiväkivallan uhriksi. Siitä vähän eteenpäin, ja jouduin pakenemaan yhteisestä kodista.
Lyhyellä aikajanalla siitä niin sanotusta unelmien täyttymyksestä olin päätynyt epätoivoiseen tilanteeseen, jossa olin uudessa maassa ilman työpaikkaa, asuntoa tai kunnollista kielitaitoa, ja ex poikaystäväni uhkaili minua puhelimitse. Tein yhden elämäni ehkä rohkeimmista päätöksistä ja jäin paikkakunnalle. Kuin ihmeen kaupalla sain pala palalta rakennettua uuden elämän, joka ulkoapäin saattoi näyttää jopa tavoittelemisen arvoiselta.
Ensimmäisen vuoden pelkäsin kuitenkin edelleen ja pidin  todella matalaa profiilia, sillä exäni uhkaili minua jatkuvasti. Olin todella pelokas. En juuri uskaltanut liikkua ulkona vapaa-ajalla, saatikka solmia ystävyyssuhteita. Tämän johdosta jouduinkin sitten katsomaan sitä suuresti pelkäämääni yksinäisyyttä suoraan silmiin. 

Saavuin käännekohtaan. Ymmärsin, että voisin elää loppuelämäni pelossa ja olla tekemättä lähes mitään, tai voisin yksinkertaisesti alkaa elää. Olin jo varonut ja yrittänyt kontrolloida kaikkea, silti oli käynyt todella huonosti. Ja sitäpaitsi,  jos minut oli pahoinpidelty omassa kodissani, mitä pahempaa kodin ulkopuolella sitten voisi käydä? Ja niin muutin oman elämäni suuntaa yksinkertaisella päätöksellä olla pelkäämättä enää.

Nykyään  rohkeus on siis yksi tärkeimmistä elämänarvoistani, joka pitää sisällään monia erilaisia asioita. Toki rohkeus on minulle uskallusta tehdä kaiken maailman hurjia juttuja ja asioita, joissa on vaaramomenttia ja jotka nostattavat adrenaliinit pintaan, mutta se on myös paljon muuta. 
Rohkeutta tarvitaan siihen, että pystyy epäonnistumisen jälkeen nousemaan taas jaloilleen ja jatkamaan eteenpäin. Rohkeutta on, että uskaltaa olla oma itsensä ja olla eri mieltä asioista kuin muut. Rohkeutta tarvitaan omien elämän valintojen tekemisessä erityisesti silloin, kun ulkopuoliset pitävät valintojasi täysin järjenvastaisina. Rohkeutta osoittaa, kun uskaltaa luottaa siihen, että asiat järjestyvät. Silloinkin, kun tilanne tuntuu todella epätoivoiselta. Rohkeutta on laittaa itsensä likoon asioissa ja tilanteissa, joihin uskoo. Rohkeutta vaatii heittäytyminen elämän vietäväksi. Rohkea ihminen näyttää tunteensa, hyvässä ja pahassa. Rohkeutta ilmentää myös se, että uskaltaa myöntää pelkäävänsä.
Rohkeus on minulle myös ajanhallintaa. Saatan esimerkiksi säästää ihmisiltä paljonkin miettimisaikaa, jos minulla on rohkeutta kertoa heille rehellisesti, miten asiat ovat. Tämä pätee niin työ –kuin yksityiselämäänkin.  Säästän aikaa myös itseltäni jos lähden rohkeasti pois elämäntilanteista ja ihmissuhteista siinä vaiheessa kun ymmärrän, että homma ei kertakaikkiaan toimi.

Arvostan ja ihailen rohkeita ihmisiä. He inspiroivat minua yrittämään olla aina vain rohkeampi. Ja joka kerran kun uskaltaudun tekemään jotakin, mihin en olisi ennen voinut kuvitellakaan pystyväni, saan aivan uskomattomat kicksit ja vain lisää virtaa jatkaa kohti uusia rohkeita seikkailuja. Rohkeus rocks!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti